КОНТАКТИ: berehotaku@gmail.com

суботу, 28 травня 2022 р.

Національний мультипредметний тест. Різниця із ЗНО. Детальні пояснення завдань.

Блок «Українська мова»



 Воєнні події, спровоковані російською агресією, у нашій країні вдарили по багатьох сферах, у тому числі й освіті. Нормальний (з урахуванням епідеміологічної ситуації) процес здобування знань довелося швидко адаптувати до критичної ситуації. Це стосується і підсумкової перевірки знань. У Донецькій, Луганській, Харківській, Херсонській областях, у Криму навіть такі спроби зберегти баланс неможливі.

На сьогодні МОН створило альтернативу до зовнішнього незалежного оцінювання, яке було необхідним для подальшого ступу до ВНЗ. Це мультипредметний тест. Його демонстраційний варіант був опублікований на сайті міністерства освіти 26 rdsnyz 2022 року.

Також є можливість скачати демоверсію й ознайомитися у зручний час.

У демонстраційному тесті маємо три блоки: українська мова, математика, історія України.

Як бачимо, літературу наразі не задіяно під час перевірки знань. Тому давайте зосередимось на мові й тих завданнях, що пропонують як ознайомчі.

Також ви знайдете пояснення правильним варіантам цього тесту.

Що спростили, а що залишили із програми підготовки до ЗНО, на які теми варто сконцентрувати увагу – читаймо нижче.

 

Першим у тесті пропонують текст та чотири завдання до нього. Подібне завдання не можна знайти у ЗНО-2021, але воно є у ЗНО-2020 та більш старих версіях.

 

Якого типу питання 1-4, які теми охоплюють?

 

1. У називному відмінку в тексті (текст наведено окремо) вжито слово

Правильна відповідь тут А процес.

Чому? На перший погляд тут усі слова мають форму називного. Але не забуваймо, що форми називного і, наприклад, знахідного можуть у деяких словах збігатися.

Наприклад, «Шум (хто?що?) наближався» і «Я чув шум (кого?що?)». У першому випадку форма називного, у другому – знахідного.

1)      Щоб це перевірити, треба ставити обидва питання відмінка, не просто «що», а додавати друге питання, яке органічно «лягає» на це слово.

2)      Питання треба ставити від дієслова, а не до окремого слова. Порівняймо з тексту

  • «Цей процес має асоціюватися» - хто?що? «процес» що робить? «має асоціюватися». Тут бачимо, що слово «процес» має форму називного відмінка.
  • «не докоряйте собі за невеликий безлад у ванній» не робіть? «не докоряйте» за кого?що? «за  … безлад». «Безлад» має форму знахідного.
  • «Ідеальний порядок у кожній зоні наводимо за щоденним 15-хвилинним графіком» - що робимо? «наводимо» кого?що? «порядок». Словосполучення «ідеальний порядок» стоїть на початку речення, тому може скластися враження, що це підмет, тобто слово має питання хто?що? Але повернемося до правила 2: питання треба ставити від дієслова!
  • «викиньте цей мотлох» що зробіть? «викиньте» кого?що? «мотлох». «Мотлох» має форму знахідного.

ТЕМА: ВІДМІНКИ ІМЕННИКА

 

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

Правильна відповідь тут Г сьомому.

(7) І ще одне добре правило: за 10-15 хвилин назбирайте в пакет 27 непотрібних речей, які муляють очі й рішуче викиньте цей мотлох (не перекладайте на інше місце, а винесіть геть)!

Чому? Тут пунктуація пов’язана зі складнопідрядним реченням. пам’ятаймо, що треба ставити кому ПЕРЕД початком підрядного, але також і ПІСЛЯ, якщо підрядне не закінчується крапкою. Тому в даному реченні підрядна частина «які муляють очі» потребує коми після останнього слова.

ТЕМА: ПУНКТУАЦІЯ. СКЛАДНІ РЕЧЕННЯ.

 

Третє завдання тесту відкриває тему прикладки, а потім неодноразово повторюється. Тому варто звернути увагу на цей член речення, зокрема й на відокремлену прикладку. У тесті досить великий відсоток уваги до неї.

3. Прикладка є в реченні

Правильна відповідь тут А першому.

Чому?

Пригадаймо, що прикладка – означення, яке тим не менш, виражаються через іменник, назви власні чи загальні.

Найпопулярніші форми прикладок більш-менш упізнавані: дівчина-менеджер, кіт-войовник.

Менш популярні, але від того не менш уживані види прикладок, це:

  1. ·         назви власні: фірма «Котигорошко», цукерки «Бичок», поет Тарас Шевченко, річка Дніпро.
  2. ·         назви відокремлені, що доповнюють характеристику: мама, сувора українка, змушувала мене їсти гречку щодня. Фольклор, або усна народна творчість, містить у собі мудрість предків.

Пошукаймо: «Основний принцип методу «дама з крильцями» – прибирати дім не повністю за один раз, а частково, не більше 15-30 хвилин щодня».

Бачимо тут назву в лапках – вона і є прикладкою.

ТЕМА: ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ.

 

4. Слово зони в третьому реченні можна замінити словом

Правильна відповідь тут Г частини.

Чому? Питання пов’язане з лексичним значенням слова, а з іншого боку – із синонімією. Треба згадати, що не всі близькі за значенням слова можна взаємозамінювати (процент = відсоток, але ящик шухляда).

У реченні «Поділіть своє помешкання на зони» ми не можемо вжити слово відрізки (воно пов’язане з протяжністю, наприклад, відрізки дороги), «сфери» (воно пов’язане з нематеріальним, напр., сфери впливу), «шматки» (воно пов’язане з конкретними матеріальними частинами, напр., шматки хліба, м’яса, тканини). Тому залишається нейтральне для цього речення слово «частини».

ТЕМА: ЛЕКСИКОЛОГІЯ.

 

5. На другий склад падає наголос у слові

Правильна відповідь тут Д русло.

ТЕМА: НАГОЛОСИ.

  

Питання 6-9 стосуються правописних норм. У ЗНО минулих років кількість таких завдань складає приблизно 4-6. Як бачимо, в тесті ця кількість дотримана.

 

6. З подвоєними приголосними треба писати обидва слова з пропусками в рядку

Правильна відповідь тут В розрісся на всі боки, клітинний аналіз (бо в першому слові дієслово минулого часу + постфікс -ся; у другому збіг кореня та суфікса).

Чому? у п.А не підходить слово «роз’єднати», у п.Б «побуквений», у п.Г «неждано», у п.Д «поліські».

ТЕМА: ОРФОГРАФІЯ


7. Окремо з часткою не треба писати слово в рядку

Правильна відповідь тут Б не з’ясовані вчасно важливі питання.

Чому? Бо є уточнювальне слово, прислівник «вчасно». В інших варіантах такого слова немає

ТЕМА: СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ


8. Буквосполучення -ств- на місці пропуску треба писати в обох словах рядка

Правильна відповідь тут В дитинство, піратство

Чому? у п.А не підходить слово «жіноцтво, у п.Б «козацтво», у п.Г «будівництво», у п.Д «гайдамацтво» (всюди в цих словах відбувається чергування к-ц)

ТЕМА: ОРФОГРАФІЯ


9. Букву й треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

Правильна відповідь тут Д Б каньйон, серйозний, знайомство

Чому? у п.А не підходить слово «гостьовий», у п.В «феєрверк», у п.Г «сльозливий», у п.Д «сольовий».

ТЕМА: ОРФОГРАФІЯ


10. Без дефіса треба писати слово, позначене цифрою (текст наведено окремо)

А 1

Б 2

В 3

Г 4

Д 5

Правильна відповідь тут Г4 нашвидкуруч

Чому? у п.А не підходить слово «будь-куди» (правопис через дефіс часток будь-, -небудь, казна-, хтозна-, бозна-), у п.Б «перші-ліпші» (споріднені слова), у п.В «з-поміж» (написання прийменника «з» з іншими прийменниками через дефіс), у п.Д «довго-довго» (повторення того самого слова).

ТЕМА: ПРАВОПИС ПРИСЛІВНИКА, ПРИЙМЕННИКА.

 

11. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку

Правильна відповідь тут Д приваблива вакансія

Чому? Усі інші приклади пов’язані із помилкою, спричиненою плеоназмом – додатковим повторенням того самого сенсу (не плутати з тавтологією!).

ТЕМА: ЛЕКСИКОЛОГІЯ

 

12. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.

У п’єсі Івана ______ є два ______ , які зображені ______.

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

Правильна відповідь тут Д Карпенка-Карого, персонажі, найбільш оригінально

Чому? Прізвище «Карпенко» відмінюється, якщо належить чоловікові; після числівників 2,3,4 потрібна форма множини і закінчення –и або –і (для чол.роду); найвищий ступінь порівняння прислівників робиться через слово «найбільш/найменш» + початкова форма слова, без суфікса.

ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ


13. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова.

Дорогий _______, гостинні грузини запрошують тебе відвідати _______ Батумі й покуштувати _______ хачапурі по-аджарськи.

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

Правильна відповідь тут В українцю, старовинне, смачне

Чому? Форма кличного відмінка «українець – українцю»; рід невідмінюваних власних назв визначаємо за загальною назвою: Батумі – місто – воно, тому середній; рід невідмінюваних загальних назв страв – середній.

ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ

 

Редагування. Такі завдання акцентують увагу або на лексику, або на звороти.

14. Редагування потребує речення

Відповідь: Б Знаючи основні правила користування грошима, фінансові втрати вас не

спіткають.

Чому? Бачимо в кожному реченні цього завдання дієприслівниковий зворот. Значить, шукаємо, де з ним щось не так. У п.Б  це показано невідповідністю між об’єктом, який виконує основну дію «встрати не спіткають» і додаткову «знаючи…». Виходить, втрати знають щось і не спіткають… Це логічно не вкладається, тому цей зворот побудовано неправильно. Об’єкт повинен уміти виконати головну дію та дію у звороті (Наприклад, «Знаючи правила користування грошима, я не зазнаю фінансових втрат»).

ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ. ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ

 

Часто у зовнішньому оцінюванні перевіряється знання пунктуації: ком, тире, двокрапок. розділових знаків у прямому мовленні. У тесті окреме завдання на розуміння ком. окреме – для тире.

15. НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку (текст окремо)

Відповідь А коми 1, 2 – при однорідних членах речення

Чому? Бо конструкція «Метод оповідок, або вигадування легенд» пов’язана з відокремленою прикладкою, а не з однорідними членами.

ТЕМА: СИНТАКСИС.

 

Далі йдуть завдання на співставлення, де один із варіантів зайвий. Це стандартний форма завдань ЗНО. Ми бачимо, що в тесті цього дотримано також.

Прекрасна традиція поповнювати свій словниковий запас належить і завдання про фразеологізми. Це стандартне завдання для ЗНО протягом років.

16. З’ясуйте значення кожного фразеологізму.

упасти в око – вразити

ужалити в серце – сподобатись

укласти в голову – пояснити

умочити в молоко – посивіти

Слово «здивуватись» тут зайве.

Тему цю легко скласти обізнаному та начитаному учневі, який не замикається на одному напрямкові. Бідний словниковий запас, відсутність україномовного середовища, книг та інформації українською практично унеможливлює зробити це завдання на всі 100%.

ТЕМА: ФРАЗЕОЛОГІЯ

 

Незмінним з року в рік на ЗНО залишається завдання на визначення частин мови.

17. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні.

Дивимось, яка частина мови зайва серед представлених:

А іменник: майбутньому

Б прикметник: ?

В займенник: всім

Г сполучник: що

Д частка: навіть.

Чому «в майбутньому» іменник, а не прикметник? Давайте поставимо питання до цього слова: « в недалекому майбутньому (кому? чому?) будуть…». Це питання іменника. Перед нами субстантивований прикметник, тобто слово, яке було прикметником (наприклад, майбутній чоловік), а стало працювати в ролі іменника, позначаючи предмет (я не знаю про своє майбутнє).

ТЕМА: МОРФОЛОГІЯ

 

Правила пунктуації, зокрема двокрапки й тире, незмінні на ЗНО. Наприклад, вживання тире перевіряли і на ЗНО-2021. У демотесті це теж показали.

18. Доберіть приклад речення до кожної умови вживання тире.

1 тире в реченні з однорідними членами знайти досить просто для пересічного учасника. Бачимо конструкцію однорідні – узагальнювальне слово, обираємо речення Г  зі словами «Дроп, сприн, блайнд, реверс – усі техніки…».

2. Тире між підметом і присудком теж легковпізнаване за конструкцією «хто?що? – це хто?що?». Це п.А «Паркур – це мистецтво»

3. Тут завдання перегукується із наступним, із завданням 19 тесту. Шукаємо тире при відокремленій прикладці. Тобто щось. додає, уточнює інформацію. І знаходимо таке в п.Д «родича – спортивну гімнастику».

4. Тире на місці пропущеного члена речення визначиться уважним прочитанням речень: «практика – (триває) усе життя».

Що не так із п.Б? Тут є тире, але з якої причини? «Досягнув 16 років – можеш почати тренування під наглядом досвідченого інструктора». Тут ми бачимо умову і наслідок, можемо підставити сполучники «якщо …, то…». Тому тут тире в складному безсполучниковому реченні.

ТЕМА: СИНТАКСИС

 

Питання про члени речення (типове для ЗНО) в демонстраційному тесті змінене у бік відокремленості.

19. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення.

1.Означення тут представлене дієприкметниковим зворотом «зведена ще в середині ХІІ століття»

2. Обставина представлена дієприслівниковим зворотом «обережно знімаючи багатовікові нашарування»

3. Додаток можна впізнати за відділеним комою зворотом «зокрема фрески ХІІ століття». Зокрема, окрім – це ключі до відокремленого додатка.

4. Завдання на прикладку ми вже бачили. Відокремлена прикладка – значить, шукаємо щось уточнювального змісту з розділовими знаками з обох сторін. Фраза «одного з головних героїв давньоруської поеми» уточнює, хто такий Святослав Всеволодович.

Що не так із п.В? Це речення теж ускладнене, але однорідними членами: «розквіту й занепаду, перебудов і реставрацій». Такого пункту з цифрою для відповідності в тесті немає, тому п.В зайвий.

ТЕМА: ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

 

 

Питання про типи складного речення – класика ЗНО. Вони повторюються щороку, з різними прикладами та комбінаціями. Зазвичай треба уважно ставити до того, що може бути просте ускладнене речення, яке є зайвим.

20. Доберіть приклад до кожного типу складного речення.

Правильна відповідь тут наступна.

Чому?

1 Тип складносурядного: Д Хто з інтернет-користувачів у наші дні не знає імені Білла Гейтса і яка молода людина не мріяла саме про такий успішний розвиток власного бізнесу?

Бо тут 2 граматичні основи (підмет + присудок): Хто не знає + людина не мріяла. Вони поєднані сурядним сполучником і. Коми тут немає, бо це питальне речення. Пам’ятаймо, що в сурядному уреченні є 2 випадки, коли ми не ставимо кому: 1) спільна для всіх основ частинка, слово (найчастіше обставина); 2) окличність чи питальність речення.

2 Тип складнопідрядного: А У 1975 році американець Білл Гейтс заснував компанію «Microsoft», що розробляла програмне забезпечення для персональних комп’ютерів.

Бо тут 2 граматичні основи: американець Білл Гейтс заснував +розроробляла. перше речення тут двоскладне, друге – односкладне. Від однієї частини до іншої можна поставити питання, вони єднаються сполучником що.

3 Тип безсполучникового: Б Створивши велику корпорацію, Білл Гейтс заробив свій перший мільярд доларів; понад 10 років засновник «Microsoft» був найбагатшою людиною світу.

Тут усе просто: немає сполучників і є 2 граматичні основи: Білл Гейтс заробив + засновник був найбагатшою людиною.

4 Тип із різними видами зв’язку: В «Microsoft» розробила операційну систему, але ліцензію на її використання було продано корпорації «ІВМ», яка встановлювала її на комп’ютери власного виробництва.

тут є сполучник сурядності – але, сполучник підрядності – яка, та кілька граматичних основ: «Microsoft» розробила + було продано + встановлювала.

Що не так із п. Г «Завдяки нечуваному успіху як цих розробок, так й інших програм Білл Гейтс став одним із найвпливовіших та найбагатших людей планети» ??? Це просте речення. Кома тут розділяє однорідні члени речення (розробок, програм)

ТЕМА: СИНТАКСИС. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ.



Немає коментарів:

Дописати коментар